Bevorderingsnormen
De bevorderingsnormen bepalen of een leerling overgaat naar een volgend leerjaar. Deze normen zijn opgesteld aan de hand van gegevens over de schoolloopbaan van een groot aantal leerlingen van onze en andere scholen.
Bevorderen, afwijzen en adviseren van leerlingen geschiedt op grond van
normen, opgesteld aan de hand van gegevens over de schoolloopbaan van een groot aantal leerlingen van onze school.
Bij de overgang van eerste naar tweede, van tweede naar derde en van derde naar vierde leerjaar is het criterium voor bevordering of afwijzing een maximaal toelaatbaar aantal verliespunten, veroorzaakt door onvoldoendes op het eindrapport. Naast bevordering of afwijzing kan een leerling in bespreking komen. De criteria om in bespreking te komen staan vermeld bij de verschillende leerjaren. De vakdocenten besluiten na bespreking over bevorderen, afwijzen of bevorderen onder bepaalde voorwaarden. De werkhouding van een leerling wordt altijd meegewogen in de bespreking.
Bij de overgang van het vierde naar het vijfde en van het vijfde naar het zesde leerjaar gelden andere criteria voor bevordering, afwijzing of bespreking. Deze criteria zijn voor een belangrijk gedeelte ontleend aan de slaag-zakregeling voor de leerlingen uit eindexamenklassen.
Het Peellandcollege streeft ernaar om het aantal leerlingen dat een leerjaar opnieuw moet doen, het zogenaamd doubleren of zittenblijven, tot een minimum te beperken. Toch kunnen we ooit tot de conclusie komen dat doubleren de beste weg is voor een leerling op basis van behaalde cijfers en de getoonde werkhouding. Bij doublure zijn er twee uitzonderingen: een leerling mag niet tweemaal hetzelfde leerjaar doubleren en een leerling mag niet twee opeenvolgende leerjaren van hetzelfde onderwijsniveau doubleren.
In heel uitzonderlijke gevallen behoudt de schoolleiding van het Peellandcollege zich het recht voor om af te wijken van de bevorderingsnormen.
De bevorderingsnormen voor het schooljaar 2024-2025 zijn na te lezen in onze schoolgids.