Vormen van begeleiding
Wij begeleiden onze leerlingen intensief in het ontwikkelings- en leerproces dat zij doormaken op onze school. Met diverse activiteiten ondersteunen wij de leerlingen onder meer in het maken van een weloverwogen studie- en beroepskeuze. Indien nodig kan een leerling specifieke begeleiding krijgen. Deze begeleiding wordt in eerste instantie verzorgd door de klassenmentor (zorgniveau 1), het eerste aanspreekpunt voor de leerlingen. De mentor wordt bijgestaan door de teamleiders en een zorgteam (zorgniveau 2) als een leerling problemen heeft die intensievere zorg vragen.
Opvoeding en ondersteuning
Voor leerlingen met persoonlijke problemen of speciale zorgvragen kan de school een gezins- en jongerencoach inschakelen via Centrum Jeugd en Gezin. De coach ondersteunt leerlingen, ouders en docenten bij het zoeken naar een oplossing. Aanmelding vindt plaats via het zorgteam.
Interne rebound
Het is mogelijk dat een leerling tijdelijk buiten het reguliere onderwijs wordt geplaatst, als de begeleiding inschat dat dit beter is voor haar of zijn eigen leerproces en het leerklimaat in de klas. De leerling komt dan in de interne rebound terecht, met als doel hem of haar binnen een zo kort mogelijke periode terug te plaatsen in het reguliere onderwijs.
Passend Onderwijs
Wij maken deel uit van het Samenwerkingsverband Helmond/Peelland (SWV), een samenwerking tussen reguliere en speciale scholen in de regio om elke leerling passend onderwijs te kunnen bieden. In ons ondersteuningsprofiel staat beschreven op welke wijze wij de leerlingen begeleiding en ondersteuning kunnen bieden.
Hoorrecht van leerlingen
Vanaf 1 augustus 2025 hebben leerlingen in het voortgezet onderwijs wettelijk hoorrecht op hun ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en op hun ondersteuning.
Dit betekent dat de school leerlingen actief betrekt bij beslissingen over hun leerroute, begeleiding en doelen.
Wat houdt het hoorrecht in?
- Leerlingen mogen hun mening geven over beslissingen die hen aangaan, zoals hun OPP en de ondersteuning die zij krijgen.
- Het hoorrecht maakt onderdeel uit van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs (ingegaan op 1 januari 2025).
- Dit geldt voor alle leerlingen, ongeacht leeftijd, niveau of communicatieve mogelijkheden.
Hoe voeren we het hoorrecht uit?
- Het hoorrecht wordt toegepast bij het opstellen, bijstellen en evalueren van het OPP.
- De leerling wordt uitgenodigd om mee te denken over wat goed gaat, wat lastig is en wat helpt om verder te komen.
- De afspraken en wensen van de leerling worden vastgelegd in het OPP, bijvoorbeeld in de doelen of in de beschrijving van de ondersteuningsbehoefte.
- Ouders zijn hierbij welkom, maar de stem van de leerling staat centraal.
Waarom is dit belangrijk?
Het hoorrecht zorgt ervoor dat we niet alleen over leerlingen praten, maar mét leerlingen. Door hen te betrekken bij hun eigen ontwikkeling, versterken we hun eigenaarschap, motivatie en zelfvertrouwen.
